PC Basisschool Oranje Nassau: ‘Kinderen vragen nu zelf om feedback, zelfs aan elkaar’

“Voorheen waren ze vooral dingen aan het doen, nu zijn de leerlingen veel meer aan het leren. Ze weten zelf welke stappen ze moeten maken en wie of wat ze daarvoor moeten inzetten.” Na één jaar werken met Leren Zichtbaar Maken constateert Oranje Nassau al zichtbare resultaten. “De groei per kind is enorm toegenomen.”

PC Basisschool Oranje Nassau in Zwammerdam telt zo’n 125 kinderen en tien leraren. Het overwegend vrouwelijke team leraren toont een mix van alle leeftijden. “Vrij innovatieve mensen die ervan houden om nieuwe zaken te onderzoeken en op te pakken. Dat draagt bij aan het succes van het Leren Zichtbaar Maken (LZM). We hebben geen apart verbeterteam; we doen het met z’n allen. En dat leidt tot meer kracht en resultaat”, constateert directeur Annette Hesseling met voldoening.

6 x opbrengsten

Voortbouwen

“Met Leren Zichtbaar Maken konden wij voortbouwen op wat we al deden: onderzoekend en ontwerpend leren. Dat is op zich al kindgericht. Onze leraren volgden een opleiding over de breinontwikkeling bij kinderen. Ze weten hoe dat bij hen werkt, stellen open vragen, nemen hen af en toe apart en laten kinderen ook samenwerken. Eigenlijk al veel facetten die je ook tegenkomt bij het gedachtegoed van John Hattie”, zegt Hesseling.

Frustrerend

Anita Wijkmans, adjunct-directeur, IB’er en leraar, vult aan: “We maakten  per vak en per groep een doelenposter. Met veel vakken en diverse groepen zou daarmee de hele school vol hangen met dat soort posters. Op elk exemplaar kwamen namen van kinderen die een doel hadden behaald. Sommige zaten al flink hoog, maar anderen hingen nog aan de onderkant. Vooral voor die achterblijvers flink frustrerend. Bovendien past deze aanpak niet bij de visie van onze school.”

 

‘Ook de kinderen die wat achterblijven zien nu hun successen’

 

Eigen verantwoordelijkheid

Nu werkt Oranje Nassau ook met doelen. “Maar leraren gaan nu veel meer met elk kind individueel in gesprek”, zegt Wijkmans. “Daardoor hebben leerlingen minder goed in de gaten hoe ver anderen al zijn. Per behaald doel kleuren ze iets in, bij de ene groep zijn dat appels in een boom, bij de andere groep lagen van een taart. Ze mogen ook zelf bepalen aan welke doelen ze eerst willen werken. Krijgen dus meer vrijheid en eigen verantwoordelijkheid. En dat vinden ze zeer prettig.”
Het staat kinderen ook vrij om al doelenbladen van kinderen in een hogere groep te bekijken. Om zo te weten wat ze later nog meer gaan leren. “Het zelf aangeven dat je weer een stap verder kan, stimuleren we, maar het is een omslag die de meeste kinderen zichzelf nog moeten aanleren.”

PC BS Oranje nassau

 

Effectieve feedback

Hesseling: “Via het boek en het congres hadden we al kennisgemaakt met het onderzoek en de aanpak van John Hattie. “In mei 2015 begonnen we met de Grondslagdag. Daarna volgden twee keer een teamscholing en twee keer de studiedag ‘Bewijs in actie’. Na een jaar zien we al concrete resultaten. De meest belangrijke omslag is dat leraren nu veel meer met de leerlingen in gesprek gaan. Leraren kregen aanbevelingen hoe zij effectieve feedback kunnen geven. En dat gebeurt nu dus ook. Zozeer, dat de kinderen daar nu ook zelf naar vragen, zelfs aan elkaar.”

 

‘Mede dankzij de eigen verantwoordelijkheid gaan kinderen nu heel graag naar school’

 

Groei in vaardigheden

“Voorheen benoemden we al de doelen, maar nu ook de criteria om die te behalen. We zien daardoor dat kinderen nu vaak al zelf kunnen concluderen of het goed is wat zij hebben gedaan”, vult Wijkmans aan. “We constateren verder dat kinderen mondiger zijn geworden. Ze zitten beter in hun vel. En mede dankzij de eigen verantwoordelijkheid gaan ze heel graag naar school. Ze hebben nu echt het besef dat ze kunnen en mogen meepraten. Geven ook aan wat ze willen en of ze iets niet prettig vinden.” Alleen al aan de halfjaarlijkse CITO LVS zien beide directeuren verschil. “Die brengt onder meer per kind de groei rond vaardigheden in beeld; niet alleen van de bollebozen, ook van hen die minder snel kunnen meekomen. En wat zien we? Vorig jaar scoorden we nog een stukje roder, nu veel meer groen. Veel meer groei dus dan eerst.”

De ruimte geven

Het proces gaat voorlopig verder. Hesseling: “Misschien stopt het wel nooit. We zien dat sommige groepen al echt de taal spreken van het Leren Zichtbaar Maken. Andere blijven wat achter, soms omdat een leraar met zwangerschapsverlof gaat en een nieuwkomer zich nog in LZM moet verdiepen. Maar het heeft ook te maken met de eigenheid van leraren. Sommigen lopen altijd voor en houden graag het vuur aan, trekken anderen voortdurend mee. Daarom zijn onze werkbijeenkomsten zo prettig. Zo deel je enthousiasme en motivatie. Bovendien moet je, net als bij kinderen, leraren de ruimte geven om te leren. Sommigen willen zich eerst verdiepen voordat ze in de doe-modus komen. Anderen beginnen direct, zijn echte doeners. Die verschillen hou je altijd. Prima, zolang ze allemaal het kind centraal zetten.”

logo corwin

 

Leren zichtbaar maken is een project van:

logo bazalt logo hco logo rpcz logo OA
 
globe 512

 www.lerenzichtbaarmaken.nl

mail 512 1

  

2018 social media popular app logo twitter 512

 @lerenzichtbaar